· 

Tien dingen die je moet weten over binnenbanden

Hallooo!!! Wij proberen elke maand een nieuwe blog online te zetten. We beginnen met 10 dingen die je moet weten over verschillende onderdelen/producten in de motocross. Hierbij de binnenbanden! Veel lees plezier.

 

(1) Synthetische. Binnenbanden zijn een mix van natuurlijk en synthetisch rubber. Natuurlijk rubber is buigzamer en biedt betere weerstand tegen lekke banden, maar synthetisch rubber is goedkoper. Dure race binnenbanden hebben over het algemeen een hoger percentage natuurlijk rubber om zich beter aan de band te kunnen vormen en lekke banden te voorkomen. Er zijn ook inzetstukken van massief schuim (mousse banden genoemd) die de luchtdruk van een schuimbuis simuleren.

 

(2) Dun versus dik. Voor een motorfietsfabrikant zijn de binnenbanden een gemakkelijke plek om gewicht en geld te besparen. De meeste fietsen worden geleverd met dunnere en goedkopere binnenbanden. Omdat de hele massa van een binnenband de massa en het onafgeveerde gewicht is, is het een uitstekende plek om gewicht te besparen. Omgekeerd gebruikt bijna elke fabrieksracer zware binnenbanden (of mousses) om lekke banden te voorkomen.

 

(3) Grootte bepalen. De binnenband van de juiste maat voor de band is belangrijk voor de prestaties en het voorkomen van knellen. Als u een 110 binnenband in een 100-band installeert, maakt het overtollige rubber het vatbaar voor beknelling met de bandklem. Een binnenband die te klein is voor een bepaalde band, moet worden opgeblazen om het verschil in grootte te compenseren. Het te ver uitstrekken verzwakt het vermogen van de binnenband om schade te weerstaan. Het is mogelijk om een kleinere binnenband te gebruiken om gewicht te besparen, maar het wordt niet aanbevolen.

 

(4) Prestaties. Binnenbanden spelen een grote rol in het gevoel en de prestaties van de band. Binnenbanden moeten de juiste vorm en grootte hebben om vlak tegen de zijwand te liggen om een goed, consistent gevoel te geven. Als er plaatsen zijn waar de binnenband geen contact maakt, zal de band papperig aanvoelen.

 

(5) Warmte. Het opblazen van een binnenband tot de juiste druk zorgt niet alleen voor meer zijwandsterkte, maar voorkomt ook knellende vlakken. Als vuistregel is 0,8 tot 1 bar de standaard aanbevolen druk. Houd er rekening mee dat de bandenspanning tijdens het gebruik kan oplopen met maar liefst 0,3 bar. Dit kan worden verminderd door stikstof in de binnenbanden te gebruiken om het watergehalte en warmte-expansie te voorkomen.

 

(6) Gewicht. Binnenbanden zijn verkrijgbaar in verschillende diktes om de juiste hoeveelheid bescherming tegen lekke binnenbanden te bieden. De bekendste heavy-duty tubes zijn gemaakt door STI. Een dunne binnenband is ongeveer 1,5 mm tot 1,75 mm dik. Een heavy-duty buis is ongeveer 2 mm tot 3 mm dik. En een superzware binnenband is 3,5 mm tot 5 mm dik. Het gewicht van een dunne binnenband van 110-90-19 is ongeveer 1230 gram, terwijl een superzware 110-90-19 van 3,5 mm 1720 gram weegt. Ter vergelijking: een mousse tube geeft de weegschaal een tip van 1950 gram.

(7) Babypoeder. Als een binnenband niet correct is geïnstalleerd, kan deze defect raken. Gebruik van maïszetmeel of babypoeder op de binnenband tijdens de installatie vermindert wrijving tussen de binnenband en het karkas van de band om de binnenband langer te laten meegaan. Het toevoegen van een beetje lucht om de binnenband te vormen voordat de band wordt gemonteerd, kan helpen knijpen te voorkomen tijdens de installatie van de band.

 

(8) Ventielsteel. De ventielsteel is het zwakke punt van een binnenband. Het is kwetsbaar voor schade en lekken. De ventielsteel is gevulkaniseerd tot de binnenband en kan worden afgescheurd als de band op de velg draait, dus zorg ervoor dat de bandenklem correct is geïnstalleerd. Draai de moer op de ventielsteel nooit vast tot aan de rand. Als u deze los laat, kan de band een beetje ronddraaien zonder de ventielsteel van de band te scheuren. U kunt zien wanneer de band op de velg heeft gedraaid omdat de ventielsteel onder een hoek wordt gespannen. Zorg ervoor dat u de ventielsteel opnieuw centreert wanneer u deze in een hoek ziet.

 

(9) Verontreinigingen. Een binnenband is gemaakt om misbruik van een bandkarkas aan te pakken, maar niet de buitenelementen. Als er water of vuil tussen de band en de binnenband komt, raspt deze tegen de binnenband. Zorg ervoor dat verontreinigingen niet door de bandenklem of ventielsteelgaten kunnen binnendringen. De rubberen doorvoertule die op Hondas verkrijgbaar is, is een goed idee. Het vervangen van de standaard rubberen velglint door ducttape maakt het moeilijker voor water om langs de spaaknippels te komen.

 

 

(10) Levensduur. Zelfs als uw binnenband niet plat is, kan deze verslijten. Dunlop beveelt aan om de zes maanden van binnenband te wisselen. Als u wilt weten wanneer u een binnenband moet vervangen, zoekt u naar kaf, rubberen strengen, verkleuring (een oude binnenband wordt donkerder) of vervaging van eventuele tekst op de binnenband. Verbazingwekkend genoeg zullen gepatchte binnenbanden net zo goed werken als een nieuwe binnenband, maar de patch is een zwak punt en zou idealiter alleen in een snuifje moeten worden gebruikt.