Hallooo!!! Wij proberen elke maand een nieuwe blog online te zetten. We beginnen met 10 dingen die je moet weten over verschillende onderdelen/producten in de motocross. Hierbij een ketting! Veel lees plezier.
(1) Kettingfabrikanten willen sterke maar lichte kettingen bouwen. Om kracht te krijgen, kunnen ze de diameter van de rol en de diameter van de pen vergroten, maar dit verhoogt ook het gewicht. Ze zoeken naar betere materialen en productieprocessen, zodat ze de hoeveelheid materiaal en gewicht dienovereenkomstig kunnen verminderen. Kettingen moeten een grote treksterkte hebben, bestand zijn tegen grote schokken en bestand zijn tegen de ongelooflijk schurende omgeving van een motorcrossbaan.
(2) Er zijn verschillende afzonderlijke kettingcomponenten. Zijplaten: dit zijn de feitelijke schakeldelen van de ketting. Er zijn binnen- en buitenzijplaten, en elk heeft een ander ontwerp. O-ring kettingen: in een verzegelde ketting of O-ring ketting worden de binnen- en buitenzijplaten gescheiden door een soort rubberen afdichting. Rollen: in het midden van de ketting bevinden zich rollen, die het contactgebied vormen voor de tandwielen. Pennen: de as van de rollen zijn de pennen. Gewoonlijk scheiden bussen de rollen van de pennen, maar er zijn ontwerpen zonder bus.
(3) De grootte van een ketting wordt aangeduid met een driecijferig nummer (bijvoorbeeld 520). De afstand van het midden van de ene pin naar het midden van de volgende wordt pitch genoemd. Toonhoogte wordt weergegeven door het eerste cijfer, dat 4, 5 of 6 is. Hoewel sommige bedrijven hun cijfers in decimalen hebben omgezet, zijn de meeste metingen achttien centimeter. Een 4 betekent 4/8-inch; een 5 betekent 5/8 inch; een 6 betekent 6/8-inch. De betekenis van het tweede nummer kan variëren. Meestal geeft het de breedte van een ketting aan (van de binnenkant van de ene binnenste zijplaat naar de andere). Het toevoegen van de complicatie is de roldiameter, die ook de juiste kettingpassing beïnvloedt. Breedte en rollendiameter worden geassocieerd met sterkte, dus sommige kettingen krijgen cijfers om hun model te vertegenwoordigen en niet noodzakelijkerwijs hun grootte. Het aantal geeft wel of niet de nominale treksterkte weer.
(4) De hoofdschakel is een belangrijk onderdeel van de ketting, omdat deze zonder de juiste aandacht gemakkelijk de zwakke schakel kan worden. Er zijn drie hoofdtypen verbindingskoppelingen. Slip-fit schakels zijn het meest voorkomende type op crossmotorkettingen. Ze hebben een clip die één zijplaat bevestigt. Ten tweede hebben press-fit koppelingen ook een clip, maar vereisen een kettingpers of "kettingbreker" tool om te installeren. Ten derde hebben klinknagelverbindingen geen clips; ze hebben holle pennen die als klinknagels werken en worden uitgezet met een hulpmiddel om de zijplaat vast te houden. Klinknagel links zijn beter dan pers-fit links, en pers-fit links zijn beter dan slip-fit links. Perspassing en klinknagelverbindingen komen vaker voor bij straatfietskettingtoepassingen.
(5) U kunt de clip installeren op een slip-fit hoofdschakel met een naaldtang of gewone tang. De clip kan worden losgemaakt met een platte schroevendraaier. Zorg ervoor dat zijbelastingen die de dunne clip kunnen buigen tijdens de installatie worden vermeden. Gebruik altijd de bijgeleverde hoofdschakel die bij de ketting is geleverd. De diameter van de pen moet overeenkomen met de binnendiameter van de rol waarmee hij past.
(6) O-ringkettingen zijn niet populair in de motorcrosswereld, maar de meeste offroad-rijders zweren bij hen. De afdichting zit tussen de binnenste en buitenste zijplaten en houdt smeermiddel binnen en verontreinigingen tussen de pen en de bus. Een echte O-ring is oude technologie. Nu worden O-ringkettingen geleverd met afdichtingen met meerdere lippen (meestal twee of drie) om het aantal contactpunten te vergroten voor een betere afdichting. Verzegelde kettingen en de tandwielen daarmee gaan langer mee. Ze hebben het stigma van meer weerstand, maar bij bedrijfstemperatuur geloven velen dat kettingen met afgedichte ringen bijna net zo goed presteren als niet-afgedichte kettingen. Grootte is belangrijk, maar het vervangen van een OEM-O-ringketting door een andere O-ringketting is niet verplicht, zoals de handleiding kan suggereren.
(7) Kettingen zijn langwerpig vanwege slijtage. Weten wanneer een ketting moet worden vervangen, is een beoordelingsvraag voor de gemiddelde rijder. Het is het beste om de tanden en groeven van het kettingwiel te controleren en alle drie de componenten tegelijkertijd te vervangen. Nieuwe componenten van de aandrijflijn hebben aanzienlijk andere afmetingen dan versleten. Wanneer ze niet goed paren, dragen ze hun begeleidende onderdelen zeer snel.
(8) Onjuiste aanpassing van de ketting zal overmatige slijtage veroorzaken. In het ideale geval heeft de ketting slechts een beetje spanning op het strakste punt - wanneer de contra as, achterbrug en achteras zijn uitgelijnd. Drie vingers is de vuistregel, maar let op wat die speling wordt geacht te bereiken. Het is van cruciaal belang dat het tandwiel perfect in lijn is met de ketting. Het is het beste om de as markeringen dubbel te controleren door te meten tot aan het scharnier van de achterbrug en te kijken hoe de ketting het tandwiel aangrijpt. Er zijn ook speciale hulpmiddelen voor visuele uitlijning op de markt.
(9) Goed reinigen en smeren kan de levensduur van een ketting aanzienlijk verlengen en het achterwiel merkbaar vrijer laten draaien. Vermijd directe druk van sproeiers en staalborstels, vooral met een O-ring ketting. Ze kunnen vervuilende stoffen binnendringen. Gebruik zeep met een ontvetter om handmatig te schrobben en te spoelen. Droog met een doek en gebruik vervolgens een waterdispergeermiddel / smeermiddel om roest te voorkomen. Hoewel de rollen tijdens bedrijf slechts licht bewegen, is het cruciaal dat ze vrij bewegen om wrijving te voorkomen, vooral omdat de smering wegslijt.
(10) Na elke manche moet smeermiddel op de scharnierpunten aan beide zijden van de ketting worden aangebracht. Idealiter zou er een aanraking van smeermiddel op de rol moeten zijn wanneer deze ook het tandwiel raakt. Smeermiddelen trekken vuil aan, wat contraproductief is. Focus op het spuiten van een gelijkmatige, maar niet overdreven, vacht aan de bovenkant van de ketting terwijl deze onder de achterbrug passeert, zodat deze zinkt en in de gewrichten wikkelt terwijl de ketting draait. WD40 is geweldig na het wassen, maar gebruik een kettingspecifiek glijmiddel op de baan.