· 

E10-Benzine

Sinds een korte periode kun je de nieuwe E10 benzine vinden aan de pomp. Alle grote tankstations zijn verplicht om E10-benzine aan te bieden. Dit zat er al enkele jaren aan te komen. De vernieuwde E10 zal beter zijn voor het milieu. Wij krijgen veel vragen over deze nieuwe E10-benzine. Wat betekent dit voor jou als motor rijder? In deze blog lees je alles wat je moet weten over deze nieuwe brandstof en wat het voor jou als motorrijder in de praktijk betekent.

 

Het verschil tussen de oude bekende Euro 95 en E10 is eigenlijk niet zo heel groot. Het enige verschil tussen de twee, is de bio-ethanol inhoud die je in de benzine kunt vinden, in E10 benzine zit namelijk 10% bio-ethanol en in Euro 95 zit rond de 5% bio-ethanol. De “E” van E10 staat dan ook voor bio-ethanol en de “10” staat voor de hoeveelheid bio-ethanol die in de benzine is bijgemengd, in dit geval 10%. Gelukkig is het verschil in prijs met Euro 95 verwaarloosbaar, dus in de portemonnee zul je het niet voelen.

 

Het enige grote nadeel van E10 benzine is de grotere hoeveelheid bio-ethanol die in de benzine vermengd is. Ethanol staat er namelijk bekend om dat het vocht aantrekt en vocht maakt benzine corrosief. Het kan sommige rubbersoorten en kunststoffen dan ook aantasten. Ook kunnen sommige aluminiumsoorten aangetast worden. Maar dat is natuurlijk nog geen reden om in paniek te raken, je tankt namelijk al jaren bio-ethanol in de vorm van Euro 95 en in sommige gevallen ook Euro 98.

 

Heb jij een nieuwere motorfiets met injectie? Dan loop je vrijwel geen risico, wel wordt er aangeraden om regelmatig te blijven rijden. Zet je je motor voor langere tijd weg? Bijvoorbeeld in de winter, dan is het raadzaam om hem weg te zetten met een volle tank. Ook is het belangrijk om het ontstaan van vocht te voorkomen. Dit kan door het toevoegen van een benzinestabilisator in de benzinetank. Een benzinestabilisator gaat veroudering van benzine tegen en neutraliseert schadelijk zuren die ontstaan door chemische reacties. Ook beschermt dit middeltje tegen vocht en corrosie wat kan ontstaan door bio-ethanol. Heb jij een wat oudere motorfiets met een carburateur, dan loop je wat meer risico op corrosie, dit kan je ook beperken door het toevoegen van een Injector reiniger in het voorjaar en tijdens de winterstalling de benzinestabilisator

 

Ook zijn oudere rubber en kunststofonderdelen natuurlijk wat gevoeliger voor aantasting en dat kan eventueel leiden tot lekkage. Ook kun je bij sommige tankstations nog kiezen voor andere benzine varianten waarin weinig tot vrijwel geen ethanol zit. Hierin heb je keuze uit Superplus 98, BP Ultimate, Shell V-Power of Esso Synergy Plus 98. Als je gaat tanken met een oudere motorfiets voorzien van een carburateur, kun je het beste kiezen uit één van deze hoogwaardige benzine varianten om corrosie te voorkomen. Via www.e10check.nl kun je snel en gemakkelijk checken of jouw motorfiets geschikt is voor E10 benzine.