· 

Tien dingen die je moet weten over koeling

Hallooo!!! Wij proberen elke maand een nieuwe blog online te zetten. We beginnen met 10 dingen die je moet weten over verschillende onderdelen/producten in de motocross. Hierbij de binnenbanden! Veel lees plezier.

(1) Ethyleenglycol. Speciale koelvloeistoffen zijn beter dan water. De meeste koelmiddelen gebruiken ethyleenglycol als hoofdingrediënt. Deze vloeistof op alcoholbasis kan het 212-graden kookpunt van gewoon water met wel 60-plus graden verhogen. Een koelvloeistof wordt ook "antivries" genoemd omdat het vriespunt daalt tot de min-80. Remmers worden ook toegevoegd aan koelvloeistoffen om corrosie te beheersen. Silicaten helpen bij de smering van waterpomp afdichtingen. Ont-schuimers behouden de consistentie van de koelvloeistof terwijl deze door de waaier wordt rondgeslingerd.

 

(2) Gedistilleerd water. Als u water in uw radiator wilt doen, kunt u het beste gedistilleerd water gebruiken. Destillatie is een proces dat water opneemt en kookt. Terwijl de onzuivere sedimenten onderaan blijven, wordt de stoomdamp verzameld. De vloeistof die wordt verzameld als damp is de zuiverste vorm van water die u kunt kopen. Door gedestilleerd water te gebruiken, verwijdert u de onzuiverheden die het koelsysteem schrapen en aantasten.

 

(3) Waterniveau. Hoe hoog moet het waterniveau in de radiatoren zijn? Naar de top. Als het vloeistofniveau zelfs maar een kleine hoeveelheid daalt, ga dan op zoek naar het lek. De meest waarschijnlijke plaatsen zijn koppakkingen, slangen, de radiateurdop of afdichting van de waterpomp.

 

(4) Druk. Omdat het kookpunt van vloeistof hoger is wanneer het onder druk staat, profiteert de fabrikant hiervan door het koelsysteem onder druk te zetten. De radiateurdop houdt de koelvloeistof onder druk. Als u denkt dat uw motor een koelprobleem heeft, is de eerste stap om de O-ringen en pakkingen van de radiateurdop te inspecteren op scheuren. Een gebroken pakking betekent dat de dop heet koelmiddel uit de overloop kan afgeven waar het als stoom naar buiten komt. Leen een radiateurdop om te zien of dit het probleem oplost.

 

 

(5) Probleemoplossing. Oververhitting kan worden veroorzaakt door talloze problemen. Een slechte dop, defecte waaier, blokkering van de koelvloeistof, magere stralen, geslagen bovenkant, slechte koelvloeistof of een kapotte koppakking kunnen er allemaal toe leiden dat stoom uit de overloopslang van de radiator wordt gepompt. Alles wat de snelheid belemmert waarmee de koelvloeistof door de radiator stroomt, veroorzaakt oververhitting. Oude koelvloeistof kan zo'n laag kookpunt hebben dat het de overloop uitspuwt wanneer de motor grof wordt gebruikt. Als u vermoedt dat een afdichting van de waterpomp lekt, zal een snelle controle van uw versnellingsbakolie u vertellen of water door de afdichting lekt (olie met water erin ziet eruit als chocolademelk). Ten slotte kan een geblazen koppakking uitlaatgassen in de koelvloeistof lekken en het systeem zo onder druk zetten dat het de afblaasklep van de radiateurdop activeert.

 

(6) Risico versus beloning. Kun je nog steeds op een motor rijden die tekenen vertoont van waterverlies? Het hangt ervan af wat er uit de motor komt. Als u geen duidelijke tekenen van een lek hebt gevonden en de fiets tijdens het rijden geen stoom uit de overstroom slang blaast, moet u beoordelen hoe ver het koelvloeistofniveau in de radiator daalde. Als u geen koelvloeistof in de radiator ziet, parkeer deze dan en laat hem repareren. Als het niveau naar de top van de binnenste kernstructuur is gezakt, kun je proberen te racen. Maar leen eerst een radiateurdop van een buddy. Vul de radiatoren met water en laat een vriend je waarschuwen als deze begint te stomen. Het is riskant.

 

(7) Druktester. Als u denkt dat uw radiator lekt uit een kapotte schoep, kunt u deze controleren met een Snap-On-koelsysteemdruktester. De Snap-On-dop gebruikt de Snap-On-handpomp om het systeem op te blazen tot de maximale druk die op de radiateurdop wordt vermeld. Koelvloeistof zal lekken waar de fout ook is.

 

(8) Reparatie. Een radiatorreparatiewerkplaats kan een gebarsten tank of spie succesvol lassen, maar lekken in de kern en schoepen zijn moeilijker te behandelen. Het vin-gebied is te dun om te lassen en epoxy houdt niet goed stand. Hoe pijnlijk je portemonnee ook is, de beste manier om een kapotte radiator te repareren, is deze te vervangen.

 

(9) Wachten. Radiatorafschermingen in aluminiumstijl, die voor de radiatoren passen en waarin gaten zijn geboord, beschermen een radiator tegen stenen, boomtakken en andere obstakels, maar ze verminderen de luchtstroom (en kunnen de bedrijfstemperatuur van de motor met net zoveel verhogen 10 graden). Aan de andere kant zijn radiateurbeugels, het soort dat de radiatoren vanaf de zijkant of van achteren ondersteunt, een goed idee.

 

 

(10) Radiateurdop. De eenvoudigste en goedkoopste manier om te voorkomen dat uw motor kookt, vooral belangrijk bij overbelaste Kawasaki- en Suzuki-koelsystemen, is om de radiateurkap van 1,1 kg / cm2 te laten vallen voor een dop van 1,6 of hoger. Terwijl het verhogen van de maximale werkdruk van uw koelsysteem het kookpunt van uw koelsysteem verhoogt en daarom helpt om overkoken te voorkomen, verlaagt het niet de bedrijfstemperatuur van de motor voorafgaand aan overkoken. Hiermee kan uw motor gewoon blijven werken bij temperaturen hoger dan waarvoor hij is ontworpen. koelwater kookt op 212 graden, en voor elke kilo verhoogt u de systeemdruk, het verhoogt het kookpunt 3 graden. Een dop van 1,1 kg / cm2 wordt omgezet in 1,1 bar. De meeste fabrieksmotors gebruiken 1,8 kg / cm2-doppen . Hogedrukdoppen kunnen worden opgespoord via uw dealer. Kawasaki biedt bijvoorbeeld een 1. 6 kg / cm2 dop (onderdeelnummer is 49085-1073) die op elke Japanse radiator past; DRC verkoopt 2 kg / cm2-doppen voor zowel Europese als Japanse fietsen.