· 

Tien dingen die je moet weten over warmte

Hallooo!!! Wij proberen elke maand een nieuwe blog online te zetten. We beginnen met 10 dingen die je moet weten over verschillende onderdelen/producten in de motocross. Hierbij de binnenbanden! Veel lees plezier.

 

(1) Warmte. De meeste mannen richten zich op het verminderen van het gewicht, het vergroten van het vermogen en het afstemmen van hun vering als ze sneller willen gaan. Maar fabrieksteams weten dat het regelen van warmte een motor aanzienlijk sneller kan maken, beter kan presteren en componenten veel langer kan laten meegaan. Het bijproduct van snelheid is warmte. Warmte in de motor, radiatoren, banden, ophangingscomponenten, remmen, olie en brandstof - je moet de warmte kwijt om meer snelheid te maken.

 

(2) Radiatoren. Om het beste uit uw radiatoren te halen, moet u ervoor zorgen dat de lucht die in de radiatoren komt niet wordt belemmerd door vuil, gebogen vinnen of beschadigde lamellen. Controleer of lucht geen gemakkelijker pad rond de radiatoren heeft, maar in plaats daarvan erdoorheen wordt gedwongen. Ten slotte heeft lucht, om door de radiatoren te blazen, een onbelemmerd pad nodig om te evacueren na het verlaten van de radiatoren. Aftermarket-radiatoren van bedrijven als Myler en Fluidyne verhogen de koelprestaties door de oppervlakken van warmte-overdragende componenten (tussen water, kernen en koelribben) te vergroten, en dunnere materialen met betere warmte-eigenschappen te gebruiken. Plasticbedrijven zoals Cycra maken radiatorvleugels, nummerplaten en voorspatborden die meer lucht door de radiatoren proberen te krijgen met ventilatieopeningen en leidingen.

 

(3) Vloeistof. Een aftermarket waterpompdeksel en waaier verminderen de temperatuur meetbaar. Pro Circuit en Boyesen bieden hoezen die de bloedsomloop verbeteren met betere kanalen en een efficiëntere waaier.

(4) Slangen. Het vergroten van de straal van scherpe bochten in het sanitair met een slangenset helpt de vloeistof door het systeem te stromen, net als het elimineren van de vastgeschroefde Y-verbindingen, wat de watersnelheid vertraagt. Sommige motortuners worden erg lastig en vergroten het oppervlak tussen de watermantel en de cilinderkop. Wat betreft koelvloeistoffen en additieven, ze maken vaak overdreven claims, maar speciale koelvloeistoffen doen het goed.

 

(5) Verbranding. Een arm mengsel van lucht en brandstof kan een fiets sterk en fris maken, maar er zal een overeenkomstige hoge uitlaatgastemperatuur en hoge cilinderkoptemperatuur zijn. Het gebruik van een te laag brandstofoctaangetal kan een ongelijkmatige verbranding veroorzaken, wat kan leiden tot detonatie in de cilinder en tot het kapot gaan van de motor. Een zuiger met lagere compressie kan de temperatuur in de verbrandingskamer verlagen, maar als de motor harder moet werken om dezelfde hoeveelheid vermogen in een bepaalde situatie te produceren, moet deze heter worden om die gewenste output te bereiken. Verbetering van de prestaties met een hoge compressiezuiger is prima, zolang u maar de juiste octaanbrandstof gebruikt.

 

(6) Opschorting. In vergelijking met de vorken zijn achterschokbrekers gevoelig voor oververhitting. Aangezien het volume van de olie in een schok erg klein is wanneer de olie heet wordt, wordt de viscositeit dunner, wat resulteert in grote schokvervaging.

 

(7) Brandstof. Kokende brandstof kan dampvergrendeling veroorzaken, waardoor de motor de hoeveelheid brandstof verliest die het nodig heeft, waardoor deze kan knikken of struikelen. Alle merken kunnen hier last van hebben, maar Suzuki's zijn hier meer vatbaar voor dan andere merken. Veel professionals wikkelen hun brandstofleidingen met isolatie en bedekken de onderkant van hun brandstoftank met een CV4-deksel. SRS Performance maakt een brandstofkoeler ter grootte van een koffer die droogijs gebruikt en een elektrische pomp om brandstof door de tank of een gaskan te laten circuleren om het voor een race koud te krijgen. Zelfs het plaatsen van een brandstofblik in een emmer met ijs werkt voor een korte tijd.

(8) Banden. Een draaiende achterband op hard terrein kan tijdens een manche zoveel warmte produceren dat de luchtdruk met maximaal 0,3 bar kan stijgen. Wrijving tussen de binnenband en de band kan de warmteontwikkeling verergeren, dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de binnenband en band volledig schoon en droog blijven tijdens de installatie. Het is net zo belangrijk dat het schoon en droog blijft door geen verontreinigingen door de bandenklem en ventielsteelgaten te laten. Een hogedrukreiniger kan zelfs water door nippel gaten blazen. De oplossing van het fabrieksteam voor door warmte veroorzaakte bandenspanning is stikstof.

 

(9) Remmen. Remmen zijn warmtefabrieken. Op een snelle baan met zwaar remmen, kunnen voor- en achterremschijfbeschermingen koellucht blokkeren en oververhitting veroorzaken. LightSpeed biedt een koolstofvezelonderdeel dat lucht naar de achterremklauw leidt. Goede remklauwen zijn ontworpen met geïsoleerde interfaces tussen remblokken en zuigers. Bij grotere rotors hoeven remsystemen niet zo hard te werken en produceren ze niet zoveel warmte. Remvloeistof van hoge kwaliteit wordt aangeboden met hogere kookpunten. Meestal zijn verlengers van de hoofdcilinder die reclame maken voor weerstand tegen remvervaging minder dan effectief vanwege hun afstand tot de warmtebron.

 

(10) Olie. Oliekoelers zijn gebruikelijk op fabrieksfietsen omdat ze echt werken. De fabrieken hebben vaak onbereikbare spullen, maar Twin Air en Fluidyne bieden goede oliekoelers te koop. Ze leiden olie eenvoudig door metalen koellichamen. Het koelt de olie via luchtstroom, terwijl het zijn volume verhoogt. Wat betreft de olie zelf, niet alle olie is gelijk geschapen. Dure volsynthetische motoroliën, zoals Maxima's Ultra4, werken beter bij hogere temperaturen dan ouderwetse aardolie. Maar hoewel ze de wrijving in de motor enigszins verminderen, verminderen ze ook de wrijving in de koppeling enigszins (tenzij de tranny-olie gescheiden is - zoals op CRF450s van 2009-2016). Maxima's Premium4-olie op basis van aardolie heeft de voorkeur boven misbruikers van koppelingen. Het heeft nog steeds een aantal hoogwaardige additieven en is de helft van de prijs van de Ultra4. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de motor de juiste hoeveelheid olie heeft. Lage hoogte zorgt ervoor dat de resterende olie harder werkt, heter wordt en slechter presteert.